השקופים של תמ"א 38 / נתן אלנתן

    נתן אלנתן 1 Comment on השקופים של תמ"א 38 / נתן אלנתן
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השבוע קיימה המועצה הארצית דיון בהארכת התמ"א 38 והרחבתה. ברוב דעות (בתמיכת משרדי הממשלה ובהתנגדות השלטון המקומי) החליטה המועצה, להאריך את התוכנית בעוד 5 שנים ולהורות על הכנת תיקון 4 לתוכנית כדי להרחיבה ולהוסיף פרקים ואפשרויות נוספות למימוש התמ"א. השיח שהתקיים במועצה הזכיר לי למעשה את קמפיין השקופים של ש"ס.

    נציגי השלטון המקומי, הטיחו במשרד הפנים ובמשרדי הממשלה טענות קשות על התמ"א במתכונתה הקיימת, שהיא הורסת את התכנון העירוני ובעיקר שלא פותרת באמת את בעיית רעידות האדמה.

    דווקא בישובים שנמצאים בסיכון הגדול ביותר, שיושבים על השבר הסורי אפריקאי, אין לתמ"א שום פיתרון, לא בצפת ולא באילת כדוגמה שיושבות על השבר, לא חוזק ולא בניין אחד במסגרת התמ"א, כך בכל הישובים שנמצאים בפריפריה בצפון הארץ ובדרומה.
    איפה כן? בעיקר במרכז הארץ, בצפון תל אביב, בהרצליה, רמת גן, רעננה וכד'. דווקא במקומות שרמת הסיכון לרעידות אדמה, מאוד מאוד נמוכה. אלא מה, שרמת היזמות והאפשרות להתעשרות ע"ח הציבור מאוד גדולה, שם כן, כי שם יש לחצים של יזמים כי שם אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף.

    והנה בא מינהל התכנון עם הצעה לתיקון נוסף לתמ"א, אני לתומי חשבתי, שסוף סוף הבינו שהתמ"א לא באמת פותרת את הבעיה האמיתית ועכשיו יבואו עם רעיונות והצעות, איך מחזקים את הבתים בפריפריה ובעיקר הישובים שיושבים על השבר, איך מחזקים את מוסדות הציבור, גני ילדים, בתי ספר, בתי חולים וכו', להם התמ"א לא נתנה שום תשובה ושום פתרון.

    אלא שאז אנו שומעים שהרעיונות החדשים בכלל לא מתעסקים עם הבעיות האמיתיות, כי מהבעיות האמיתיות אי אפשר לעשות כסף, ואין טייקונים ובעלי הון שילחצו על משרדי הממשלה לקדם את הפיתרונות שלהם. מה כן? הרחבה של התמ"א לא רק לבניינים שניבנו עד 1980 שלא עומדים בתקן, אלא גם בניינים שניבנו אחרי 1980 ואין להם ממ"ד, ניתן להם זכויות וכך יבנו ממדי"ם.

    רעיון גדול, אנחנו מדינה שנמצאת בסיכון של טילים וצריך למגן, אבל רגע, בואו ונחשוב, איפה באמת צריכים דחוף ממדי"ם? בקריית שמונה, מטולה וישובי הצפון, שמופגזים ע"י החיזבלה, דימונה שדרות ויישובי הנגב, שמופגזים ע"י החמאס.

    אבל שם לא יבנו במסגרת התמ"א כי מה לעשות זה לא כלכלי. איפה כן? יפה ניחשתם. בצפון תל אביב, בהרצליה, ברעננה וכו' וכו'. למה? כי לשם ירוצו היזמים והטייקונים, כי שם יש הרבה הרבה כסף להרוויח.

    והוא שאמרתי תמ"א 38 כמו הרעיון ההזוי של לפיד "מע"מ 0 על דירה" יעשיר את היזמים והטייקונים, אבל מתעלם לגמרי מכל האזרחים השקופים שלהם באמת היה צריך לדאוג.

    נתן אלנתן הוא סגן ראש עיריית תל אביב



    1 תגובות

    מיין תגובות